ZESPÓŁ SZKÓŁ EKONOMICZNO –TECHNICZNYCH W GLIWICACH

REGULAMIN REKRUTACJI UCZNIÓW NA ROK SZKOLNY 2025/2026 DLA ABSOLWENTÓW OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

I. PODSTAWA PRAWNA

Rekrutacja uczniów do klas pierwszych Zespołu Szkół Ekonomiczno-Technicznych w Gliwicach na rok szkolny 2025/2026 przeprowadzana jest zgodnie ze Statutem Szkoły, na podstawie:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – Rozdział 6 art. 130 – 164 pn. „Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek” (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) zwana dalej „Ustawą”.

  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 2431).

  3. Decyzja Śląskiego Kuratora Oświaty z dnia 27.01.2025 r., znak sprawy: RE-WK.537.11.2025 Terminy rekrutacji na 2025_2026 – Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego na terenie województwa śląskiego, w tym terminy składania dokumentów do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych, tj. do czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia i klas wstępnych w publicznych szkołach ponadpodstawowych na rok szkolny 2025/2026 .

II. ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

  1. O przyjęcie do klasy pierwszej Zespołu Szkół Ekonomiczno-Technicznych w Gliwicach mogą ubiegać kandydaci, którzy posiadają świadectwo ukończenia ośmioletniej szkoły podstawowej.

  2. W szkole przeprowadzana jest rekrutacja w systemie elektronicznym i kandydaci poddają się jej wynikom.

  3. Kandydat wprowadza podanie przez internet i składa dokumenty w wersji papierowej jedynie w szkole pierwszego wyboru lub przesyła w wersji elektronicznej (wymagany jest profil zaufany rodzica lub opiekuna).

  4. Do podania o przyjęcie do Zespołu Szkół Ekonomiczno-Technicznych w Gliwicach kandydaci powinni załączyć:

    1. zaświadczenia o uzyskanej liczbie punktów z egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej,

    2. świadectwo ukończenia ośmioletniej szkoły podstawowej

    3. kartę zdrowia,

    4. trzy fotografie (podpisane na odwrocie),

    5. laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim, ponadwojewódzkim organizowanych przez Kuratorium załączają do podania zaświadczenie wojewódzkiej komisji konkursowej,

    6. zwolnieni z egzaminu przypadającego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej powinni załączyć stosowne dokumenty,

    7. zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie (termin badań wyznacza szkoła). Niedostarczenie ww. zaświadczenia w terminie określonym przez szkołę będzie skutkować skreśleniem kandydata z listy przyjętych kandydatów,

    8. zainteresowani kandydaci dołączają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej
      w przypadku kandydatów niepełnosprawnych.

    9. zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej o dobrym stanie zdrowia – klasy mundurowe

  5. W podaniu o przyjęcie do szkoły kandydaci deklarują wybrany oddział i język obcy, który jest kontynuacją języka ze szkoły podstawowej.

  6. O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej decyduje łączna liczba punktów uzyskanych jako:

    1. wynik egzaminu ósmoklasisty,

    2. wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z języka polskiego i matematyki oraz dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły, jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły;

    3. liczba punktów za inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia ośmioletniej szkoły podstawowej: ukończenie szkoły z wyróżnieniem (świadectwo z paskiem), udział w finale wojewódzkim konkursów przedmiotowych organizowanych przez Kuratorów Oświaty (można brać pod uwagę udział w dwóch konkursach), osiągnięcia sportowe, artystyczne lub inne co najmniej na szczeblu powiatowym (można brać pod uwagę dwa osiągnięcia).

  7. O przyjęciu kandydatów do szkoły decyduje liczba uzyskanych punktów, o których mowa w pkt. 6, aż do wyczerpania miejsc, którymi dysponuje wybrany oddział.

  8. Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę również następujące kryteria:

    1. kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

    2. kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki,

    3. wielodzietność rodziny kandydata;

    4. niepełnosprawność kandydata;

    5. niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;

    6. niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;

    7. niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;

    8. samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;

    9. objęcie kandydata pieczą zastępczą.

  9. Laureaci konkursów przedmiotowych organizowanych przez Śląskiego Kuratora Oświaty wymienionych w ust. 12, laureaci konkursów przedmiotowych organizowanych przez kuratorów oświaty w innych województwach, wymienianych w zasadach rekrutacji poszczególnych kuratoriów oświaty, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu, laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, przyjmowani są do wybranej szkoły ponadpodstawowej niezależnie od kryteriów podanych w poprzednich punktach.

  10. Uczniowie są przyjmowani do wybranego oddziału danej szkoły w kolejności zgodnej z sumą punktów do wyczerpania planowanego limitu miejsc:

TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY– 15 miejsc

TECHNIK GRAFIKI I POLIGRAFII CYFROWEJ – 30 miejsc

TECHNIK FOTOGRAFII I MULTIMEDIÓW– 15 miejsc

TECHNIK EKONOMISTA ZE SPECJALNOŚCIĄ POLICYJNO–PRAWNĄ – 15 miejsc

TECHNIK LOGISTYK ZE SPECJALNOŚCIĄ WOJSKOWĄ – 30 miejsc

TECHNIK LOGISTYK ZE SPECJALNOŚCIĄ POŻARNICZĄ – 15 miejsc

SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA – MAGAZYNIER LOGISTYK – 24 miejsca

Do wszystkich oddziałów przyjmowane są dziewczęta i chłopcy.

  1. Po ogłoszeniu list kandydatów zakwalifikowanych kandydat potwierdza wolę uczęszczania do wybranej szkoły poprzez dostarczenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginału zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu zewnętrznego.

  2. Niezłożenie przez osobę zakwalifikowaną, rodzica lub opiekuna osoby zakwalifikowanej, oryginału świadectwa i oryginałów innych wymaganych przez szkołę dokumentów w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji jest jednoznaczne z rezygnacją z miejsca w danej szkole i skreśleniem go z listy uczniów.

  3. W przypadku wolnych miejsc o przyjęciu kandydata, który nie posiada wymaganej liczby punktów, decyduje dyrektor szkoły.

III. ZASADY PUNKTACJI I PRZELICZANIA PUNKTÓW DLA ABSOLWENTÓW OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

Zasady przeliczania punktów za oceny uzyskane w szkole podstawowej (dotyczy wszystkich przedmiotów): 

dopuszczający – 2 punkty;

dostateczny – 8 punktów;

dobry – 14 punktów;

bardzo dobry – 17 punktów;

celujący – 18 punktów.

Zajęcia edukacyjne brane pod uwagę przy rekrutacji do poszczególnych oddziałów:

Technik reklamy, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik fotografii i multimediów:

          • język polski;

          • matematyka;

          • informatyka;

          • plastyka/zajęcia artystyczne.

Technik ekonomista ze specjalnością policyjno – prawną, logistyk ze specjalnością wojskową, technik logistyk ze specjalnością pożarniczą:

          • język polski;

          • matematyka;

          • wychowanie fizyczne;

          • edukacja dla bezpieczeństwa.

Szkoła branżowa I stopnia – magazynier logistyk:

          • język polski;

          • matematyka;

          • wychowanie fizyczne;

          • edukacja dla bezpieczeństwa.

Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej
z wyróżnieniem

7 punktów

Szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej – zgodnie z wykazem zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na trenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oraz zgodnie z § 6 Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1737) w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.

maksymalnie 18 punktów za wszystkie osiągnięcia

Osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego

3 punkty

Przeliczanie na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty:

  • język polski – 0,35 punktu za każdy uzyskany procent

  • matematyka – 0,35 punktu za każdy uzyskany procent,

  • język obcy nowożytny – 0,3 punktu za każdy uzyskany procent. 

Maksymalnie 35 punktów

Maksymalnie 35 punktów

Maksymalnie 30 punktów

Absolwenci zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty przez Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej 

Za oceny uzyskane z języka polskiego i matematyki przyznaje się następująco:

Celujący – 35 punktów;

Bardzo dobry – 30 punktów;

Dobry – 25 punktów;

Dostateczny – 15 punktów;

Dopuszczający – 10 punktów.

Za oceny uzyskane z języka obecnego nowożytnego przyznaje się następująco:

Celujący – 30 punktów;

Bardzo dobry – 25 punktów

Dobry – 20 punktów;

Dostateczny – 10 punktów;

Dopuszczający – 5 punkty.

IV. SZKOLNA KOMISJA REKRUTACYJNA:

  1. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych Technikum, Dyrektor szkoły powołuje Szkolną Komisję Rekrutacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa jej zadania.

  2. Komisja Rekrutacyjno kwalifikuje kandydatów do Szkoły w trybie i w oparciu o Regulamin Rekrutacji, a w szczególności:

    1. podaje do wiadomości kandydatów informacje o warunkach rekrutacji, z uwzględnieniem kryteriów przyjęć, ustalonych w Regulaminie Rekrutacji stanowiącym załącznik do Statutu Szkoły,

    2. ustala listę kandydatów zwolnionych z postępowania rekrutacyjno – kwalifikacyjnego na podstawie odrębnych przepisów,

    3. ustala listę kandydatów posiadających preferencje laureatów konkursów przedmiotowych,

    4. ustala listę przyjętych do Szkoły,

    5. sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego,

    6. decyzje komisji rekrutacyjnej umieszcza się na tablicy informacyjnej Szkoły,

    7. odwołania od decyzji komisji rekrutacyjnej mogą być zgłaszane pisemnie do Dyrektora Szkoły w terminie do 7 dni od daty ogłoszenia list przyjętych do Szkoły.

V. TERMINARZ REKRUTACJI

Rekrutacja będzie prowadzona wyłącznie elektronicznie poprzez system naborowy https://slaskie.edu.com.pl/

I. Termin składania wniosków (podpisanych przez co najmniej jednego rodzica/prawnego opiekuna) przez kandydatów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych wraz z odpowiednią dokumentacją:

od 12 maja 2025 r. do 23 czerwca 2025 r. do godz. 15.00.

UWAGA!!!

Termin składania wniosków do klasy pierwszej 

LOGISTYK ZE SPECJALNOŚCIĄ WOJSKOWĄ – 

od 12 maja 2025 r. do 3 czerwca 2025 r. do godz. 15.00

TERMINY OBOWIĄZKOWYCH TESTÓW SPRAWNOŚCIOWYCH DO ODDZIAŁU PRZYGOTOWANIA WOJSKOWEGO:

I termin: 11.06.2025r. godz. 16.00

II termin: 17.06.2025r. godz. 16.00

  1. Terminy postępowania rekrutacyjnego do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej:

  1. od 27 czerwca 2025 r. do 14 lipca 2025 r. do godz. 15.00 – uzupełnienie wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły oraz zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty.

  2. 17 lipca 2025 r. – podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do szkół ponadpodstawowych (z podziałem na oddziały w przypadku kandydatów zakwalifikowanych);

  3. od 12 maja 2025 r. do 22 lipca 2025 r.– wydanie przez szkołę prowadzącą kształcenie zawodowe skierowania na badanie lekarskie;

  4. od 17 lipca 2025 r. do 22 lipca 2025 r. do godz. 15.00 potwierdzenie woli przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego, o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej, a także zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu;

  5. 23 lipca 2025 r. do godz. 14.00– podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły;

  6. do 28 lipca 2025 r. – wystąpienie do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia;

  7. do 3 dni od dnia wystąpienia o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia – sporządzenie przez komisję rekrutacyjną uzasadnienia odmowy przyjęcia;

  8. do 3 dni od dnia otrzymania uzasadniania odmowy przyjęcia – wniesienie do dyrektora szkoły odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej;

  9. do 3 dni od dnia złożenia odwołania do dyrektora szkoły – Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.

Informacje o wolnych miejscach można znaleźć w serwisie naborowym: https://slaskie.edu.com.pl/kandydat/app/ na stronie Kuratorium Oświaty.